Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Utvikler virtuell testsimulator som kan teste om autonome kjøresystemer kjører bra nok. Her viser Nvidia-sjefen frem Nvidia Drive AGX. (Ill.: Nvidia)

Autonome kjøresystemer må bestå virtuelle førerprøver

München (ITavisen): Tester om AI-en kjører trygt og komfortabelt.

Tyske sikkerhetseksperter utvikler en førerprøve som ikke kommer til å ha en kjørelærer som kan dra i håndbremsen om det holder på å gå galt.

Tester AI-en virtuelt

Det tyske TÜV SÜD, som blant annet godkjenner nye biler og utferdiger kjøretøyreguleringer, har i samarbeid med AVL List GmbH satt opp en rekke tester som bilprodusentenes automatiske kjøresystemer må bestå for at disse skal godkjennes. Dette gjøres ved å kjøre bilens AI på simulasjonsplattformen Nvidia Drive Constellation.

Gjennom de virtuelle simuleringene evaluerer plattformen hvordan de autonome kjøresystemene vil oppføre seg i trafikken i den virkelige verdenen. Det er temmelig sjeldent at man selv opplever en trafikkulykke, men autonome kjøretøy må være forberedt på å kunne unngå ulykker når de kjører i trafikken.

For å få til dette jobber produsenter og reguleringsmyndigheter sammen for å sikkerhetsgodkjenne autonome kjøresystemer. Dette for å sikre at systemene fungerer som planlagt før de blir sluppet løs i trafikken.

Benytter seg av to servere

Drive Constellation er en såkalt “hardware-in-the-loop”-løsning som lar produsenter teste slike kjøresystemer. Plattformen benytter seg av to servere. Den ene kjører Drive Sim-programvaren. Denne genererer et fotorealistisk miljø som den henter fra sensorer brukt i den virkelige verdenen. I den andre serveren finner man en Drive AGX Pegasus. Dette er en dataprosesseringsplattform som er lik den konfigurasjonen man finner i autonome biler.

TÜV SÜD tester blant annet hvordan et autonomt kjøresystem håndterer vanlige trafikksituasjoner som forekommer på motorveien. Simulasjonen tester om det kjøresystemet setter ned hastigheten om en bil plutselig legger seg inn rett foran. Videre tester simulasjonen om farten settes opp igjen når bilen foran er borte.

Tester også komfort

Simulasjonen tester ikke bare om bilen kan kjøre fra A til B uten å krasje. Den tester også hvor sikkert og komfortabelt den virtuelle sjåføren har kjørt bilen. For å gjøre dette beregner plattformen hvor lang tid det ville tatt før en kollisjon hadde inntruffet om bilen ikke hadde bremset. Videre beregner plattformen alltid avstanden til bilen foran. Beregningene foretas kontinuerlig gjennom de virtuelle testene. 

Ved å koble sammen virtuell simulering med testing på veien, kan reguleringsmyndighetene utvikle en robust testprosess. TÜV SÜD planlegger å utvikle plattformen videre slik at den også inkluderer bykjøring. De ønsker å kunne teste hvordan autonome kjøresystemer oppfører seg i lyskryss med fire veiarmer og fotgjengeroverganger. 

Nvidia skriver at samarbeidet med TÜV SÜD og AVL om å utvikle virtuelle teststandarder for autonome kjøretøy bare er starten på et langvarig prosjekt. Når autonome biler blir vanligere, vil denne typen samarbeid sikre at autonome kjøretøy kjører på en trygg og god måte. 

Stikkord: Bil, GTC2018, selvkjørende bil