Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Komplett Mobil struper hastigheten til 40 kb/s når datakvoten er brukt opp. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Komplett Mobil struper hastigheten – 40 kb/s når datakvoten er nådd

Nettbutikken og Telenor er ikke enige om årsaken.

Mandag denne uken sendte Komplett Mobil ut et varsel til sine kunder om endringer i Telenors nett. Dette gjelder personer som har brukt opp den månedlige datakvoten.

«Frem til nå har Telenor operert med en strupehastighet på 128kb/s når man har brukt opp sin inkluderte datamengde. Den 12. juni endres hastigheten til 40kb/s for nye kunder, og i starten av juli for alle eksisterende kunder. Dette påvirker kunder og selskaper som benytter Telenors sitt nett. Vi beklager ulempene dette måtte medføre», stod det i e-posten.

Lurer du på om du får det du betaler for? Prøv ITavisens nye speedometer.

– Sprer ukorrekt informasjon

Av e-posten å dømme kan det virke som at Komplett Mobil er påtvunget til å gjennomføre denne endringen, men ifølge Telenor medfører ikke dette riktighet.

– Her sprer Komplett ukorrekt informasjon til sine kunder. Komplett velger selv hva de ønsker å tilby sine kunder, sier kommunikasjonsdirektør i Telenor Anders Krokan til Dinside.

Krokan opplyser overfor nettstedet at Komplett selv kan velge å strupe hastigheten til 40 eller 128 kb/s. Mobiloperatøren virker forundret over denne opplysningen.

– Det er ikke oss bekjent mulig å selv sette strupehastighet for våre kunder, eller beholde 128 kb/s for alle kunder som i dag, sier administrerende direktør Haakon Dyrnes i Komplett Mobil til Dinside.

Han legger til:

– Om dette er feil, håper vi Telenor kan dele denne informasjonen med oss som videreselger, slik at vi selv har mulighet til å bestemme denne strupehastigheten.

Her er e-posten Komplett Mobil har sendt til sine kunder.
Her er e-posten Komplett Mobil har sendt til sine kunder. (Ill.: ITavisen)

Hender det at du bruker opp den månedlige datakvoten?

 

Kilde:
Dinside,
Komplett Mobil

 

 

Stikkord: komplett, Mobil, telenor