Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Full action på PS3

SPILLTEST: Unreal Tournament III gjør seg godt på konsoll.

Epic har valgt en noe unik lanseringsmodell for sitt ferskeste mesterverk. I disse dager er det jo rimelig vanlig at nye skytespill slippes til PC og konsoll samtidig. Eller at de kun slippes på PC, eller kun på konsoll. Eller at vi må ta til takke med halvhjertede porteringer uansett hvilken vei.

Epic har i stedet fordelt lanseringen av Unreal Tournament III over lengre tid. Kanskje en snodig måte å maksimere pengeinntjeningen på? Uansett, spillet ble sluppet på PC på slutten av november i fjor (les vår anmeldelse). Kort tid etter kom det til PlayStation 3, men kun i USA. Først nå får vi en europeisk PS3-utgave, og spillet er fremdeles på vei til Xbox 360 om ikke alt for lenge.

Så utviklerne sørger for at flest mulig tar del i denne solide revitaliseringen av Unreal-franchisen, om ikke samtidig. Fint, det.

Nesten likt som på PC

Men det viktigste er at Epic har vært vanvittig dyktige til å porte spillet over til konsoll. Det er knapt noen forskjeller å spore opp, enten det gjelder innhold eller det visuelle. Dette er det samme spillet som på PC, bare at vi spiller det på en 40 tommers 1080p-TV mens vi halvligger på sofaen, i stedet for å sitte på en kontorstol foran en datamaskin. Og har en kontroller i hendene.

Og en konsoll-kontroller er like greit å bruke som mus og tastatur. Diskusjon over.

Så, spillbarhet. Det samme som på PC. Har du spilt Unreal Tournament tidligere? Du vet hva du får. Ekstremt hektisk action, komplett urealistisk, dominert av enorme våpen, eksplosjoner, testosteron, bråk og definitivt glimt i øyet. Som vi skrev i anmeldelsen av PC-versjonen, skytespillene i disse dager fokuserer i hovedsak på en mer realistisk opplevelse, der det skal få treff til for å drepe, der du kun har med deg et begrenset antall våpen med rimelig begrenset antall skudd, der helsen stort sett regeneres automatisk når du hviler.

Stort sett velkjent

UT3 er definitivt godt plantet i den gamle skolen. Du får med deg massevis av våpen, de fleste med en sekundær angrepsmodus, helse- og rustningspakker som ligger rundt omkring, diverse oppgraderinger som gjør deg kraftigere en kort periode, mulighet for å dobbelthoppe og rulle vekk fra angrep… Men først og fremst går det rett og slett utrolig fort unna. Her er det ingen muligheter for å sakte krabbe langs gulvet og så tålmodig sikte seg inn og snipe en intetanende motstander. Ingen klasser, ingen loadouts. Ingen bortkastet tid.

Spillet handler først og fremst om flerspiller, men denne gangen har utviklerne også konstruert en kampanjemodus. Muligens for å vise frem den flotte grafikken sin under litt roligere forhold. For spesielt mye annet er det ikke å hente her – historien er syltynn og rimelig harry, og hele kampanjemodusen skal egentlig bare geleide deg gjennom de forskjellige brettene og spillvariantene, og på en måte rettferdiggjøre deres eksistens (nå vet vi også endelig hvorfor man respawner i skytespill). Men siden spillet er såpass pent, og når du spiller på nett vil du kanskje ikke rekke å sette pris på det, er kampanjemodusens filmklipp altså en grei måte å sjekke ut de superdetaljerte figurene.

Mye variasjon

Når alt kommer til alt er det likevel nettspilling som gjelder her. De forskjellige modusene er de samme som i PC-versjonen. Fra tradisjonell deathmatch, der alle skyter på alle fra alle retninger, gjennom litt mer taktiske, men likevel velkjente varianter som capture the flag, til en ny modus kalt Warfare. Som er nokså kompleks egentlig, og krever at du og laget ditt jobber sammen for å ta over en rekke noder på kartet, som til slutt fører til at den fiendtlige basen kan angripes. Warfare fokuserer på store brett med en rekke kjøretøy tilgjengelige. Dermed ligner det faktisk en ordentlig krig, med planlagte offensive og defensive bevegelser av troppene over de store kartene.

Selv om vi strengt tatt foretrekker å fyre opp en rask deathmatch og bare skyte rundt oss. Det er essensen av Unreal Tournament. En artig forfriskning fra de tyngre Call of Duty 4-kampene vi ellers liker å delta i. Det er like moro, like gjennomført, balansert og planlagt som det har vært helt siden det første Unreal Tournament.

Tilbake til røttene

Det er kanskje nettopp det som er UT3s største seier. Det er følelsen av at Epic hele tiden har fullstendig kontroll over hva de driver med. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene her, alt er gjennomtenkt, gjennomtestet, alt har sitt formål. Alle kjøretøy, alle oppgraderinger og alle våpen har en spesifikk grunn til å eksistere i spillets kontekst. Dette er noe Epic har finpusset på i årevis, og de vet virkelig hva fansen vil ha. Dermed tar ikke UT3 spesielt mange sjanser, spillet fortsetter i kjent spor, men det er helt greit.

Så spillet er så å si helt likt som på PC, alt innholdet fungerer like bra her som der. Og det er hyggelig å se at grafikkmotoren takler PlayStations innmat like bra. Epic kan konsollutvikling – Gears of War er et perfekt eksempel, men PS3 har sett sin andel av slappe porteringer. Det er godt å se at detaljnivået er så godt som identisk med PC (men man kan presse en datamaskin til å vise høyere oppløsning, tross alt), kjører helt uten å hakke, og ser generelt vanvittig bra ut. Med unntak av noe treg teksturinnlastning, spesielt merkbart når du ser gjennom modellene på figurene.

Spillet lar deg for øvrig installere data på harddisken, slik at loadingtidene blir kortere. Installasjonen er frivillig og ikke spesielt lang, og vi merket egentlig ikke noe stor forbedring når det gjelder lastetidene.

Last ned eget

Mer interessant er at PS3-versjonen av spillet har støtte for tredjeparts brett og modifikasjoner. Et veldig interessant initiativ fra Epic, og det baner vei for mer aksept for brukergenerert innhold, noe som har vært vanlig på PC-plattformen i alle år, men er helt nytt i konsollsammenheng. Det blir definitivt spennede å følge med fremover – er modifikasjoner av konsollspill noe brukerne ønsker?

Et annet nikk til PC-fantastene er at spillet søtter tastatur og mus. Selv om vi foretrekker kontroller – men det er veldig greit at muligheten er der.

Så for å oppsummere, de fleste av våre konklusjoner fra PC-versjonen gjelder her. UT3 er hektisk, intenst, fungerer supert på nett, har masse spillvarianter, flotte brett og grisekule kjøretøy. Grafikken er nydelig, og den røffe, harry innstillingen har også sin sjarm. Og enkeltspillerkampanjen er tullete, men fin for å få litt trening.

Viktigst av alt: For PlayStation 3-eiere finnes det ikke mye som ligner. PC, og til en viss grad også Xbox 360, har nok av tilsvarende skytespill med fokus på nettspilling. Konkurransen er hardere der. PS3-eierne har mindre å velge mellom. Dermed er spillet en flott gavepakke, og det er smart av Epic å fokusere på PS3-spillerne i denne omgang. Xbox 360-folket kan vente litt lenger, de har nok å spille på maskinen sin.

Stikkord: 360, gears of war, komplett, konsoll, mus, pc, playstation, ps3, spilltester, spore, tastatur, testprodukt, unreal tournament, war, xbox, xbox 360