Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nettbrett-entusiasmen er nok ikke helt som i januar 2010 da iPad 1 ble introdusert, men Apple regjerer uansett segmentet. Avbildet er den nye 10,5" med Apples tastatur. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

iPad er kongen av nettbrett

Apple drar enda mer ifra.

Tall fra IDC avslører at Apple drar enda lenger fra konkurrentene i nettbrett-segmentet.

Nye iPad-modeller har hjulpet Apple

Nettbrett er langt fra like hot det var i årene etter den første iPad-modellen, men det ser i det minste ut til at Apples satsning på de nye Pro-modellene har hjulpet, for nå er salget opp – godt hjulpet av iPad Pro 10,5 og den rimeligere 9,7″-modellen.

Selv om Apple leverte gode tall, er både iPhone- og Mac-salget ned, mens iPad økte litt fra 13 millioner til 13,2 millioner solgte – det er uansett mer enn dobbelt så mye som Mac-serien.

Ledet i 2016 – økte i 2017

Android-nettbrett ble aldri helt en greie. Mye kan nok skyldes Google, som aldri helt fikk til Android-grensesnittet på større flater.

Ser vi på Apple-tallene sendte de ut 43,8 millioner i hele verden i 2017 – opp fra 42,6 millioner i 2016 og en vekst på 3 prosent.

På andreplass finner vi Samsung (som går ned over 6 prosent) med 24,9 millioner utsendte, etterfulgte av Amazon.com, Huawei og Lenovo.

Omtrent en av fire nettbrett var en iPad i 2017.
Omtrent en av fire nettbrett var en iPad i 2017. (Ill.: IDC)

 

Kilde:
MacRumors

Stikkord: Apple, ipad, nettbrett