Hopp til navigasjon Hopp til innhold
iPhone var den mestselgende smarttelefonen det foregående kvartalet. (Ill.: Apple)

– Apple må begynne å selge rimeligere iPhoner

IT-giganten på topp da smarttelefonmarkedet opplevde det største fallet noensinne

Etter at Apple i går kveld norsk tid la frem regnskapstallene for fjorårets siste kvartal, har analyseselskapet Strategy Analytics publisert estimatene for det totale smarttelefonmarkedet det aktuelle kvartalet.

Mobilmarkedet ned

Ifølge Strategy Analytics opplevde smarttelefonindustrien det største fallet noensinne. I fjorårets fjerde kvartal sendte produsentene ut 400,2 millioner enheter verden rundt.

Det er en nedgang på ni prosent sammenliknet med tilsvarende periode i 2016 da det ble sendt ut 438,7 millioner enheter. Merk at det var én uke mer i det fjerde kvartalet i 2016. Strategy Analytics mener at «kollaps i det kinesiske markedet» der salget falt 16 prosent, er hovedårsaken til nedgangen.

Totalt for 2017 var leveringstallet på 1,5 millioner enheter – en økning på én prosent.

iPhone var det mest populære teknologiproduktet i 2017.

– Må blir rimeligere

Apple var, med 77,3 millioner iPhoner, den store vinneren, ifølge analyseselskapet og slo dermed de største konkurrentene Samsung og Huawei.

Det ble solgt én million færre iPhoner i det aktuelle kvartalet sammenliknet med samme periode i 2016, og Strategy Analytics mener at Apple må lansere nye og rimeligere smarttelefoner for å at salgsvolumet skal vokse.

Gjennomsnittlig salgspris for iPhone går stadig oppover, mye på grunn av iPhone X, og nærmer seg 800 dollar. Analyseselskapet mener at det er prisnedgang som må til for å snu trenden.

«På tross av robust etterspørsel for iPhone X og at den gjennomsnittlige salgsprisen nærmer seg utrolig 800 dollar, ser vi at det globale iPhone-volumet er ned fem av de siste åtte kvartalene. Hvis Apple ønsker å øke leveringsvolumene i fremtiden, må det lansere en ny bølge med rimeligere iPhoner og starte å presse priskurven ned, ikke opp», skriver selskapet.

 

Kilde:
9to5Mac

Stikkord: iphone, Mobil