Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Det er mindre kult enn vi hadde håpet på å skyte med PS Aim, men Doom VFR er i det minste god underholdning, men mest takket være den geniale omstarten av serien i 2016, og minst grunnet VR. (Ill.: Bethesda Softworks)

TEST: Doom VFR gjør alt for ikke å være et VR-spill

Spilltest: Og det er helt greit.

Doom VFR finnes til Playstation VR og HTC Vive. Vi testet på PS4 Pro.

«Å nei, mer VR»

Lysten til å hive seg på på VR-toget etter storskuffelsen Skyrim var godt under hoppe-i-taket-av-glede-ved tanken, men med nytt VR-headset (PSVR) og PlayStation VR Aim i stedet for Move-kontrollerne (ugh), samt det faktum at jeg visste grafikken kom til å bli bedre, så kom fort lysten til å prøve likevel.

Først blir du hjulpet i hvordan du skal drepe og gå. Babysteps.

Siden jeg har VR Aim fikk jeg en spesialguide kun for den, og det er vi glade for. Den har nemlig mange knapper, og ikke en, men to analog-hjul og to felt med digitalknapper i tillegg til de man skyter med (det er en egen knapp for å lobbe granater, også). Puh.

Akkurat som kabelsatalen VR skaper, er kontrolleren også noe man må sette seg inn i, men får man underholdning igjen for strevet?

For en fart!

Det vil overraske deg, etter å ha kommet forbi åpningen som lærer deg deg grunnleggende måten å bevege deg på, hvor utrolig kjapt det går. Vi er jo klar over at Doom 2016 er en veldig kjapp skyter, men det er jo like kjapt med VR-hodesettet på. Spinnvilt. Dette er jo akrobatikk. Man blir sliten.

Ikke gi opp selv om det kan være frustrerende å mestre kontrollerne den første halvtimen, vi lover det går seg til.

Akkurat som med den vanlige versjonen er det helt sentralt å aldri stå stille. Ikke et eneste sekund. Vi kan love du dør fort om du slapper av for å se deg rundt.

Det er her bevegelsesmetodene kommer inn. Du kan enten bykse frem, tilbake eller til sidene ved å trykke på digital-knappene – det gjør du om du ser en rakett komme mot trynet ditt, eller om noen kommer fra sidene eller bakfra med mord i blikket.

Men man har også teleporteringsmuligheten (du sikter med geværet) som makser ut etter rundt 40 meter, og som gjør det enkelt å komme seg rundt banene når man må låse opp en dør (å jada) og ikke har fiender etter seg.

Det vil ta deg tid å komme inn i kontrollsystemet, men når du skjønner tegninga er dette en av de beste VR-spillene, kanskje nettopp fordi det ikke prøver å være for VR.
Det vil ta deg tid å komme inn i kontrollsystemet, men når du skjønner tegninga er dette en av de beste VR-spillene, kanskje nettopp fordi det ikke prøver for hardt å VR-flotte seg. (Ill.: Bethesda Softworks)

Konklusjon

Det mest overraskende med Doom VFR er hvor liten forskjell, merkverdig nok, det er mellom den tradisjonelle versjonen og VFR.

VR-versjonen deler hastigheten og taktikken med PC-utgaven – det er godt for spillbarheten, men får oss samtidig til å lure på hvorfor VR.

Til syvende og sist er denne spillopplevelsen bedre i original-drakt (9 av 10 premierte jeg det med) med mus og tastatur, men det er samtidig hyggelig å se at utviklerne har skjønt mer av hvordan man skal få til kjapp-action i en VR-verden, og at grafikken og FPS-en er overraskende god, selv på konsoll.

Det er nok kun de aller største VR- og Doom-fans som handler Doom VFR og PSVR kun for denne tittelen (det blir jo rundt 5500 kroner det, og det ikke medregnet konsollen), men har du en PS4 eller en HTC Vive som kanskje støver, er dette spillet som vil få deg opp av stolen igjen.

Banebrytende er det ikke, men det er i hvert fall underholdende, og det er mer enn vi kunne si om Skyim VR.

Karakter: 8 av 10.

+ Smart kontrolloppsett
+ God grafikk
+ Kjapp og morsom action du kjenner fra Doom 2016

– Grunnet hastigheten på gameplayet forsvinner mye av poenget med VR-innlevelsen

Stikkord: doom, Eksklusivt, playstation, PSVR, Spill, Tester, vr