Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Personer som er avhengig av kjappe disker taper masse ytelse med feilrettingen implementert i Linux. Spillere vil ikke merke store forskjeller, men kanskje lengre innlastingstider. Muligens vil tekstur-tunge spill slite litt ekstra. (Ill.: Phoronix)

Her er skrekk-tallene Intel-feilrettingen medfører av ytelsestap

Spill: Men spillere ser ut til å kunne puste lettet ut.

Linux har allerede fått feilrettingen som tetter det kjipe Intel-hullet.

Profesjonelle har grunn til å være ekstra sinte

Intels feil er ikke bare problematisk og alvorlig fordi det kan medføre hacking av sensitiv informasjon som passord fra enhver PC solgt det siste tiåret, men også fordi feilrettingen som må til i OS-ene straffer maskinvaren og dermed leverer dårligere ytelse.

Phoronix har testet ytelsen før og etter Intels oppdatering på to Linux-maskiner med Core i7 8700K (950 PRO NVMe SSD) og en tregere modell: i7-6800K (ATA 3.0 Toshiba TR150 SSD).

FS-Mark tester synkrone skrive-jobber med varierende filstørrelser og andre variabler. Flest er best:

  • 5000 filer – 1MB -fire tråder: Før Intel-oppdateringen: 293,60 filer
  • 5000 filer – 1MB -fire tråder: Etter Intel-oppdateringen: 135,20 filer

Hva med spill?

Spill taper heldigvis ikke på dette, i hvert fall ikke i Linux. Det avslører tallene til Phoronix med Radeon RX Vega 64, Intel Core i7 8700K Coffee Lake og Linux 4.15.

 

Kilder:
Phoronix
Phoronix

Stikkord: cpu, intelgate, maskinvare, Spill