Hopp til navigasjon Hopp til innhold
For bedre å kunne hjelpe personer som er avhengig av dataspill, har WHO oppdatert sin offisielle liste over lidelser, men foreldre bør ikke få panikk av den grunn. (Ill.: jeshoots.com)

Nå har WHO fastsatt at spill-avhengighet er en lidelse

Spill: Men dette er grunnen til at foreldre ikke må få panikk.

WHO (World Health Organisation) har diagnosert spill-avhengighet som en offisiell lidelse.

Viktig endring

Det er deres International Classification of Diseases (ICD) (sist oppdatert i 1992) som denne gang, etter 10 runder, legger til denne typen avhengighet på sin offisielle liste over lidelser de anerkjenner.

Spill-avhengighet er en lidelse når spill-mønsteret er slik at det tar «forrang over andre livsinteresser«. Mange av oss vil nok kjenne seg igjen i dette, i hvert fall i perioder, men det er nok, heldigvis, ikke like mange som mister jobb, slutter på skolen og slike ting grunnet avhengighet.

Man vil også måtte ha vist et slikt mønster i løpet av periode på 12 måneder, eller mindre, om symptomene er alvorlige.

Symptomer inkluderer:

  • Dårlig kontroll over hvor ofte og hvor lenge man spiller samt intensivitet
  • Spilling får økt prioritet
  • Fortsettelse eller eskalering av spill til tross for negative konsekvenser

Skjønner foreldre kan bli forvirrede

Lege Richard Graham fra London er glad for å se dokumentet oppdateres, for det hjelper leger og fagpersoner, men han skjønner at foreldre vil kunne bli forvirret over dette om de kun har en entusiastisk sønn eller datter som ikke nødvendigvis er i ferd med å ødelegge livet sitt selv om det blir litt for mange timer foran skjermen.

En av måtene å skille entusiastene fra de som er i ferd med, eller har ett problem, er å finne ut om spillingen har skyvet ut andre ting fra hjernen, permanent, eller at det dominerer all tenking.

Legen sier også han ser rundt 50 nye tilfeller av digital avhengighet i året og ser på hvordan dette påvirker søvn og det sosiale.

Psykiatere nyttegjør Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) som ble oppdatert i 2013, for femte gang. DSM lister ikke nett-spilling som en lidelse riktig enda, men dette forskes på og kan bli en del av DSM ved neste revisjon.

ISP-ene følger med på barn i disse landene

Sør-Korea er et land som tradisjonelt stiller sterkt innen e-sport og myndigheten har faktisk sett det nødvendig å forby nettspilling for barn under 16 år fra midnatt til 06 på morgenen.

Og i Japan er det faktisk slik at spillere varsles om de spiller mer enn x antall timer, mens nettgiganten Tencent i Kina har satt en maksgrense for hvor mange timer barn kan spille deres mest populære spill.

Alt er ikke elendighet

Forskere fra Oxford har også positive ting å vise til, for de de har funnet at de aller fleste barn, som voksne, klarer å dele opp dagen med forskjellige aktiviteter, ikke alle digitale.

«Folk tror at barn er avhengig av teknologi og er foran skjermen 24/7 og at dette rammer andre aktiviteter negativt – vi vet at det ikke er tilfellet», forklarer forsker Killian Mullan.

Mullan mener å kunne bevise at teknologi brukes i kombinasjon med andre aktiviteter, som lekser, og at de digital hjelpemidlene ikke ødelegger for skolearbeidet. Det er derfor ingen grunn til panikk, men er spilltrenden økende og ødelegger for viktigere ting i livet, er det nok smart å ta opp temaet.

 

 

Kilde:
BBC

Stikkord: helse, Spill