Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Produkter som Google Chromecast har apper og masser av innhold fra en rekke tilbydere, og er til og med bakt inn i en rekke TV-modeller. De tradisjonelle TV-tilbyderne kjemper mot Internett-tjenester så godt de kan. Her skal det melkes! (Ill.: Google)
BLOGG

Derfor er TV-selskapene latterlige: – Her er 7345 TV-kanaler du ikke klarer deg uten!

Har dere hørt om noe som heter Internett?

CD-er og DVD-er er for lengst ute. Minnepinner er ute. FM-radio er tydeligvis også ute, det samme er lineær-TV, men det har ikke kabelselskapene fått med seg.

Oppdatert, 7. april, 00:48:

Det menes feilaktig at «De får store tilskudd fra TV-kanalene, og tjener mest penger på å selge det», når det selvsagt er slik at kabelselskapene betaler kanalselskapene for innholdet. Feilen beklages.

Skrur opp prisen om du velger for få produkter
Du har sikkert fått med deg nyheten om fristillingen av TV fra bredbånd? Og hvordan kabelselskapene skrur opp prisen om du velger bredbånd alene? Både Get og Canal Digital, og sikkert flere, takler den nye mediehverdagen heller dårlig.

Etter mange års press har det fra 1. januar 2017 blitt utført lovendringer som gjør at kabelselskapene ikke lenger får lov til å drive med koblingssalg, dvs. å selge bredbånd sammen med TV-kanaler, uten å selge bredbånd alene.

Dersom du ønsket Internett hos en av disse leverandørene tidligere, måtte du også ha TV-pakken.

Endelig er vi fri fra tvangen, men
Nå som forbrukerne endelig kan velge å bare kjøpe bredbånd innebærer det i praksis at de må betale langt mer for bredbånd enn da de også hadde TV-pakken. Bredbånd har blitt betydelig dyrere. Forbrukerne mener dette er straffegebyr for å ikke velge TV-pakken.

Kabelselskapene avviser dette og sier at de som også velger TV-pakken får nett til rabattert pris. De sammenligner det med et 3-for-2-tilbud. Bortsett fra at det er bare to: TV og bredbånd. Og at folk ikke vil ha TV. Dessuten har forbrukerrådet sagt at det er greit.

Det er som om du vil kjøpe en rask sykkel, men den koster ganske mye. Men, dersom du samtidig kjøper et tungt anker, kan du få sykkelen betraktelig rimeligere. Kjempedeal!

Mange har ikke tilgang til fiber og rene bredbåndspakker fra teleselskapene, og med mindre de vil tilbake til smalbånd, er kabelselskapene ofte det eneste alternativet.

Ikke tvang, men ingen liker å føle seg lurt
Folk kan jo bare velge hva de vil, sier kabelselskapene og understreker at det ikke er noe tvang. Men når prisen på bredbånd alene er så unaturlig mye høyere enn sammen med TV-pakken er det ikke et reelt valg for mange hvis de allerede har både TV og bredbånd. Gevinsten er for liten og peset ved å skulle levere inn dekoderen er for stor til at folk gidder. Akkurat som kabelselskapene ønsker og regner med. Det lukter grådighet.

Det kan virke som kabelselskapene ikke egentlig vil selge Internett-tilgang. De får store tilskudd fra TV-kanalene, og tjener mest penger på å selge det.

De befinner seg i stor grad der teleselskapene befant seg for hva som føles som ørten år siden. Folk ville ikke ringe, men bare bruke data. De ville taste, strømme og leve i sosiale medier. Så ble tale og SMS gratis. Potensialet lå i data og innhold. Men selv teleselskapene var flinke til å tyne penger ut av gammel teknologi, som ISDN og ADSL i sin tid.

Medievanene og etterspørselen endrer seg. Tiden da man måtte rigge seg til foran TV-en når et program begynte er forbi. Aldri mer halv sju! Nå velger man det man vil se fra en liste av filmer og serier i et utall apper på smart-TV-en eller Apple TV-en. Men kanalene får folk værsågod fortsette å ha!

De ødelegger for seg selv
Kabelselskapene nekter å innse at slaget om lineær-TV er tapt. De vil tviholde på sin kanalmodell og i praksis tvinge det på folk. De prøver å friste med at jeg nå kan velge 7345 kanaler fra en uendelig liste. Men sannheten er at jeg ikke har sett lineær-TV på mange år, dessuten er 97 prosent av kanalene er helt uinteressante, men jeg må betale for det hvis jeg vil ha Internett.

Selv Statskanalen – som i tusen år var vår eneste kanal – har skjønt hva som skjer. Derfor har NRK en av de beste TV-appene, tilgjengelig i de fleste moderne TVer og mobile skjermer.

Der kan du se alt fra Snøfall og Valkyrien til Newton og Dagsrevyen – akkurat når du vil. NRK har blitt sin egen distributør og egentlig gått bak ryggen til kabelselskapene. De lanserer snart en ny app der du enda enklere får tilgang til NRKs massive arkiver. Sweet!

Jeg gir blanke fasan i de 7345 kanalene Get vil at jeg skal se på. Jeg vil velge akkurat de programmene jeg vil. Når jeg vil. Netflix, HBO Nordic og NRK dekker 90 prosent av mitt behov. De er konkurrentene.

Er app løsningen?
En løsning er syndikasjon i en felles app. Der du betaler til én leverandør, og får tilgang til TV-innhold fra mange kanaler rett i appen. Gjett hvem denne ene leverandøren kunne være? Get? Canal Digital? Har dere noen forslag?

Konkurrenten Netflix begynte med utleie av videoer i 1998 på DVD og Blu-Ray som de sendte i posten til folk.

I 2007 hadde de et valg: å gjøre som andre videosjapper og tviholde på DVD-utleie, eller introdusere strømming og overleve. Det tok av, og Netflix kuttet etterhvert DVD-ene. Siden 2013 er de også selv produsent av filmer og serier. Kabelselskapene, derimot, løper baklengs i full fart. Kanskje de «just don’t get it?» Ba-dum-tsj!

Postscript: Det nye markedsfremstøtet fra Get (01.04.17) er et lite skritt i riktig retning, men det kom kanskje for sent og har visse begrensninger. Vil det være nok til å holde på flere enn den mest ihuga fansen? Og de som ikke gidder. Ennå. For hvorfor gå via Get for strømmetjenestene du allerede har på TV-en?

Thomas Brevik

Betraktninger og skråblikk på teknologi, sett fra en forbrukers ståsted.

Er ikke teknonerd, men synes skjæringspunktet mellom menneske og teknologi er fascinerende – hvordan det kan forenkle, bidra til noe positivt, gjøre oss bedre.

Thomas C A Brevik (46) skriver og fotograferer, og har jobbet med tekst og kommunikasjon i 20 år.

Meninger og ytringer som kommer frem i bloggen er ikke nødvendigvis representativt for ITavisen.no sitt syn. Ønsker du å blogge på ITavisen.no? Kontakt redaksjonen: [email protected].

Stikkord: blogg, tv